Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. Hiervoor is het niet nodig om eerst een zienswijze op te halen bij de deelnemende gemeenten. Het algemeen bestuur bepaalt welke samenstelling, bevoegdheden en faciliteiten deze adviescommissies krijgen.
De enige adviescommissie op dit moment is de agendacommissie, die ook formeel is opgenomen in de regeling. De agendacommissie bestaat uit raadsleden van de zeven deelnemende gemeenten en kent dus zeven leden, inclusief de voorzitter.
De agendacommissie ziet zichzelf als een technische commissie, die adviezen geeft over de planning van stukken op de agenda’s van de raden en zorgt voor logistieke afstemming van stukken. Daarmee schept zij de randvoorwaarden zodat de raden hun kader stellende en controlerende taak goed kunnen vervullen. Meer over de agendacommissie leest u in het reglement van orde.
Openbaarheid
De vergaderingen van de agendacommissie zijn openbaar, tenzij anders wordt besloten. De agenda en stukken van de agendacommissie zijn openbaar en worden voorafgaand aan de vergaderingen gepubliceerd. Deze stukken kunt u hier vinden. Hier vindt u ook datum, tijdstip en locatie van de vergadering.
Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt dat wordt gepubliceerd.